Er zijn in het leven momenten die een onuitwisbare stempel drukken op onze ziel. Momenten die ons definiëren en die we nooit meer kunnen herzien. Voor mij was zo'n moment het laatste samenzijn met mijn moeder. Het moment waarop de woorden "Ik hou van jou" in mijn keel stokten, gedreven door uitstelgedrag en een onderliggende angst. Die onuitgesproken woorden zijn een bron van eindeloze spijt geworden.
Het is gemakkelijk om je af te vragen hoe zoiets persoonlijks kan worden gerelateerd aan de wereld van ondernemen. Maar de waarheid is, de emoties en gevoelens die onze persoonlijke beslissingen vormgeven, spelen evenzeer een rol in onze professionele keuzes.
Spijt is krachtig. Het heeft het vermogen om ons te verlammen of te motiveren, afhankelijk van hoe we het benaderen. In de wereld van ondernemen is spijt vaak het resultaat van gemiste kansen, uitstelgedrag, of beslissingen die worden gedreven door angst. Angst om te falen, angst voor afwijzing, of zelfs angst voor succes.
Maar wat als we spijt konden gebruiken als een katalysator voor verandering? Wat als die diepe, brandende pijn van spijt in plaats daarvan een brandstof kon worden voor groei?
Die ene pijnlijke herinnering aan mijn moeder heeft mijn perspectief volledig veranderd. De pijn van spijt heeft mij de waarde laten inzien van het nemen van actie, van het grijpen van kansen, en vooral van het leven zonder terughoudendheid. Daarom heb ik geen ongezegd woord gelaten met mijn vader.
En in het ondernemerschap is dit precies wat nodig is om te floreren.
Stel je voor dat je elke beslissing benadert met dezelfde vastberadenheid om spijt te vermijden. Dat je elke kans grijpt, niet omdat je bang bent om te falen, maar omdat je bang bent om spijt te hebben dat je het niet hebt geprobeerd.
De pijn van spijt kan niet worden teruggedraaid, maar het kan wel worden voorkomen. Als ondernemer, en meer nog als mens, is het essentieel om vooruit te kijken en elke dag als een kans te zien om spijt te vermijden. Het betekent risico's nemen, buiten je comfortzone treden, en bovenal je ware gevoelens en ambities erkennen.
De pijn van spijt in mijn persoonlijke leven heeft me getransformeerd tot een vastberadener, meer gedreven individu in mijn professionele wereld. En voor elke ondernemer die dit leest, is mijn boodschap duidelijk: Laat spijt je niet belemmeren, maar laat het je drijven. Laat het je motiveren om de beste versie van jezelf te worden, in je bedrijf en in je leven.
Durf jij eerlijk naar jezelf te kijken en echt advies te willen? Laten we dan een keer bellen of een online meeting inplannen. Sta je daar vrijblijvend voor open?
* Ontdek wat je diep van binnen wilt bereiken.
* Stel keiharde doelen die je daadwerkelijk kunt behalen.
* Maak een ijzersterk plan en ga met volle kracht vooruit.
* Overwin tegenslagen en leer van je fouten
Stuur mij een DM en maak die afspraak.