Er is geen verkooptraining te bedenken, of het gaat over USP's: Useless Selling Points.

USP's zijn helemaal niet interessant! Ze zijn veel te generiek, beschrijven meestal karakteristieken en het is helemaal niet gezegd, dat ze waarde hebben voor de prospect met wie jij spreekt.

Stel, ik ben in gesprek met een account manager van een koeriersbedrijf. Deze noemt wat USP's:
1. veertig warehouses verspreid over heel Nederland
2. honderdvijftig vrachtwagens, 25 LZV's en vijfhonderd bestelwagens. En allemaal in rood met geel
3. daarnaast ook zee- en luchtvracht

Okay:
Ik verstuur alleen maar pakketjes naar tien vaste klanten in Noord-Brabant en Zeeland. Ik ben kleurenblind en ik doe nooit overzeese verzendingen.

Wat is dan de waarde voor mij van die USP's...??? Het betekent waarschijnlijk alleen maar, dat ik betaal voor hun overhead.

Veel interessanter en wat er echt toe doet, zijn de zogenaamde 'differentiators'. Wat maakt het positieve verschil voor DEZE klant (dus misschien niet voor anderen) in DEZE situatie?

Een differentiator is hoe jij ervoor zorgt dat, datgene dat de klant graag wil en nu nog niet heeft, mogelijk wordt gemaakt.

https://www.linkedin.com/posts..../wimvrolijk_er-is-ge

image