"πππ«π¬π πππ π«π’π£π©ππ§....πππ§ πππ π«ππ©ππ§ π°π’π₯π₯ππ§ π°π¨π«πππ§."
Een krachtige les van Stephen Covey, die uitlegt hoe dit de sleutel is tot effectieve communicatie. Bij de leiderschapstrajecten van Inlead gaan we nog een stap verder. Hoe luister je vanuit een oprechte, niet-wetende houding? Hoe kun je de ander helpen nieuwsgierig te worden naar zichzelf? Dit is een cruciale vaardigheid om eigenaarschap en verantwoordelijkheid te stimuleren in je team en organisatie.
Afgelopen week, tijdens twee workshops en een masterclass, ontdekten managers hoe vaak we luisteren volgens vaste patronen. Is dat erg? Absoluut niet. Deze patronen helpen ons de wereld te ordenen, snel te handelen wanneer nodig en structuur aan te brengen in de dagelijkse drukte. Maar je bewust worden van deze patronen, en vervolgens leren om andere vragen te stellen, kan je als leidinggevende enorm verder helpen.
Een manager merkte na afloop op:
π¨ "Ik dacht dat ik goed kon luisteren en vragen stellen, maar dit is next level. Dit wil ik ook leren."
Een ander besefte:
π¨ "Ik geef vaker advies en oplossingen dan ik doorhad, en zie nu hoe dat het eigenaarschap van mijn team ondermijnt."
Als leidinggevende is het ontwikkelen van een nieuwsgierige mindset essentieel. Je bewust worden van je mentale denkmodellen en leren om open, niet-sturende vragen te stellen, leidt tot betere communicatie Γ©n geeft medewerkers de ruimte om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Leiderschap gaat niet om de beste antwoorden te geven, maar om de beste vragen te stellen. Zo geef je je team de kans om zelf aan het stuur te zitten.
π
In november 2023 schreef ik een blog over dit onderwerp. https://lnkd.in/eK7Umb5E.