Te vaak hoor ik nog de opvatting, dat je als verkoper geboren wordt. Dat het als het ware in het DNA moet zitten.

Dat wordt bijna altijd beweerd door mensen die goed zijn in sales, of menen goed te zijn in sales. Dus zij zijn de 'lucky ones' die het in zich hebben en de rest heeft pech...

En ik geloof er helemaal niets van! Ik geloof niet in een 'God given talent'. Bovendien is er nog nooit ergens ook maar iets in het DNA van mensen aangetoond, dat te maken heeft met verkoopvaardigheden.

Sales is een vaardigheid zoals zoveel vaardigheden, die geleerd kan worden, zoals je ook een taal kunt leren of kunt leren om met Prince II te werken.

Wat er volgens mij wel voor nodig is, is:

1. Interesse: als je er geen interesse in hebt, waarom zou je het dan überhaupt gaan leren?
2. Inzet: het gaat niet altijd vanaf dag 1 helemaal perfect, dus ga jij door en doe je wat ervoor nodig is, inclusief training, coaching en zelfontwikkeling?
3. Intelligentie: zoals voor vrijwel elke vaardigheid, heb je ook voor sales een bepaalde intelligentie nodig: kun je bedrijfsstructuren doorzien, snap je hoe de 'value chain' van een bedrijf eruitziet, ben je in staat een gesprek op niveau te voeren met de commercieel directeur van een bedrijf?

Wat daarnaast wel erg behulpzaam is, is de juiste combinatie van metaprogramma's/denkpatronen: bereikend, optioneel, pro-actief.

image