๐–๐š๐š๐ซ๐จ๐ฆ ๐ง๐ž๐ฆ๐ž๐ง ๐ฆ๐ž๐ง๐ฌ๐ž๐ง ๐ก๐ฎ๐ง ๐ฏ๐ž๐ซ๐š๐ง๐ญ๐ฐ๐จ๐จ๐ซ๐๐ž๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ก๐ž๐ข๐ ๐ง๐ข๐ž๐ญ?

โ€˜Ze zijn stipt op het einde van de dag weg, maar lopen wel pas 5 minuten na de start van de dag naar hun werkplek!โ€™

โ€˜Ik heb al honderd keer gevraagd om de urenbriefjes op tijd in te leveren, maar ik zit er iedere keer op te wachten!โ€™

โ€˜Wanneer ze een keer extra vrij willen, dan wordt er van mij verwacht dat ik het goedkeur, maar als er een keer extra gewerkt moet worden, dan moet ik bijna gaan smeken om iemand te vinden!โ€™

Waarom nemen mensen hun verantwoordelijkheid niet meer?!

De bovenstaande vragen krijg ik regelmatig van organisaties waar ik voor werk. Het antwoord is niet zomaar gegeven. Ik zoek het meestal in 3 gebieden:

1. Leiderschap โ€“ wanneer ik bij dit soort vraagstukken de organisatie in ga om vragen te stellen, dan kom ik er vaak al snel achter dat de functies en de bijbehorende taken en verwachtingen niet helemaal helder zijn. Daarnaast hoor ik ook vaak dat de doelstelling van bepaalde taken niet helder is of er geen gevoel van prioriteit bij zit.

2. Structuur โ€“ Wanneer het leiderschap op orde is, dan gaan we kijken naar de structuur. Zit het proces wel goed in elkaar? Wordt het mensen zo makkelijk mogelijk gemaakt om hun taken goed uit te voeren? Zijn alle dingen die we doen echt nuttig en is het helder hoe ze bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie?

3. Arbeidsmentaliteit โ€“ Hier kijk ik het liefst pas als laatste naar. Je kan er namelijk niet zoveel aan doen. De wereld is veranderd en daarmee ook de manier waarop mensen naar hun werk kijken. Ik heb me de afgelopen jaren verdiept in de nieuwe arbeidsmentaliteit, die vooral gekoppeld wordt aan Gen-Z, en geef regelmatig trainingen en lezingen over hoe je hier als organisatie mee om kunt gaan. De kern... zolang je zoekt naar DE oplossing ga je deze niet vinden. We moeten naar een individuelere aanpak.

Wanneer je hebt gekeken naar leiderschap, structuur en volledig begrijpt hoe mensen tegenwoordig naar hun werk kijken, kan je echt zeggen dat jij zelf WEL volledig de verantwoordelijkheid hebt genomen om er iets van te maken. Dan verwacht je geen onredelijke dingen en heb je alle randvoorwaarden geschapen. Dan zijn er nog maar 2 opties over..

Accepteren of Afscheid nemen.

--

Bij BroTech Solutions werk ik samen met Joost Melkert aan het eenvoudiger laten functioneren van mensen en organisaties. Dat doen wij middels het analyseren, optimaliseren en automatiseren van processen.

image