The Rules of Life

Afgelopen weekend zat ik de documentaire 'Life on our planet' te kijken.

Daarin kwamen de 3 Rules of Life naar voren. Beroepsdeformant (is dat een woord?) als ik ben maakte ik direct de vergelijking met de ontwikkeling van organisaties.

De markt is een jungle en volgt dezelfde wetten.

𝗔𝗮𝗻𝗽𝗮𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴𝘀𝘃𝗲𝗿𝗺𝗼𝗴𝗲𝗻
Deze kennen we natuurlijk allemaal vanuit the survival of the fittest. Niet de sterkste, grootste of meest kapitaalkrachtige overleeft, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden in de markt.

𝗖𝗼𝗺𝗽𝗲𝘁𝗶𝘁𝗶𝗲
Hier wordt het al wat interessanter. Want concurrentie is zeker niet altijd prettig. Het kan zorgen voor druk op de resultaten. Wanneer er teveel concurrentie is, dan werkt het niet meer. Dan komen de prijzen en daarmee ook de marges onder druk te staan. Alles voor die ene klus. Maar gezonde competitie is wat ons als mensen, net als iedere soort, uitdaagt om ons te blijven ontwikkelen, te focussen en ons doel in het oog te houden. Organisaties zonder competitie zijn vaak toch minder klantgericht en gaan vooral uit van wat zij zelf nodig hebben. Dat lukt een tijdje, maar uiteindelijk keert dit zich tegen je.

𝗩𝗲𝗿𝗴𝗮𝗻𝗸𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗶𝗱
Deze vond ik het interessantste. In de documentaire gaat de derde regel over massa uitsterving. Hoe vertaalt dit dan naar organisaties en de markt. Vergankelijkheid! Ondanks dat we er alles aan doen om onze doelen te bereiken en onze organisaties voort te laten bestaan, moeten we soms ook accepteren dat alles in het leven voorbij gaat. Alles heeft een einde. Ieder product, dienstverband, samenwerking en uiteindelijk ieder leven. Het aannemen van de vergankelijkheid van dingen zorgt ervoor dat we weten dat de mindere dagen voorbij gaan, maar zeker ook dat we niet vast moeten houden aan hoe het was en is. Pas wanneer we bereid zijn om de vergankelijkheid van alles te accepteren kunnen we ons daadwerkelijk aanpassen. Pas wanneer we ook bereid zijn om te verliezen kunnen we echt winnen. Pas als we bereid zijn om te sterven kunnen we echt leven.

image