De 'elevator pitch': zin of onzin?
Er lijkt geen netwerkbijeenkomst te zijn of je wordt gevraagd wat jouw 'sales pitch' of 'elevator pitch' is. En wee je gebeente als je niet in staat bent om een fantastisch verhaal over jouw bedrijf, product of dienst te vertellen binnen 1 of 2 minuten.
Complete trainingen worden besteed aan het leren schrijven, verfijnen, perfectioneren en oefenen van jouw elevator pitch. De 'mooiste' tip die ik eens las: 'oefen jouw sales pitch thuis voor de spiegel…'.
Het hele idee achter de elevator pitch is: je staat met iemand in een lift. Die persoon vraagt je wat je doet. En in de tijd die het de lift kost om jou naar jouw bestemming te brengen, heb je een overtuigend verhaal verteld over wie jij bent, wat je doet en vooral waarom het voor de ander reuze interessant is om eens met jou af te spreken…
Hoe vaak sta jij in een lift en vraagt een willekeurige vreemde je, wat je doet? Ik heb het nog nooit in mijn hele leven meegemaakt!
'Maar' zal de criticus opmerken, 'de lift is slechts een metafoor, het gaat erom dat jij heel kort jouw business kunt uitleggen', bijvoorbeeld tijdens de vele netwerkbijeenkomsten die ons land ondertussen rijk is.
Ook ik heb aan de elevator pitch gekte mee gedaan. Sterker nog, in mijn tijd als
in-company Training Manager bij een grote detacheerder, leerde ik onze nieuwe collega's hoe zij zichzelf in 1 minuut konden presenteren aan de hand van hun visitekaartje. De creativiteit leek hierbij belangrijker dan het nut.
Ik heb namelijk in mijn gehele leven werkelijk nog nooit meegemaakt dat een persoon met wie ik in gesprek was, op zijn horloge keek en mij waarschuwde dat ik nog tien seconden had. Zolang mensen elkaar weten te boeien blijven zij in gesprek, zo simpel is het.
Elevator pitches zijn er uitsluitend bij de gratie van netwerkbijeenkomsten; in het normale leven hebben zij geen enkel nut.
Zijn elevator pitches dan volslagen flauwekul? Dat zou ik niet willen beweren. Wanneer een groep mensen wordt gevraagd zich om beurten kort te willen voorstellen, is het zaak dat kort en krachtig te kunnen doen. De reden is dan echter dat iedereen zo snel mogelijk weet met wie hij/zij te maken heeft om daarna de echte conversatie of discussie te starten.
Ook als je tijdens een netwerkbijeenkomst met iemand aan de praat raakt, is het handig niet teveel in een monoloog te verzanden en jezelf slechts kort voor te stellen.
Immers, niemand zit meer te wachten op de netwerker die zich bedient van 'show up and throw up'. Mensen willen een normaal en prettig gesprek. Een conversatie waarin je elkaar vragen stelt, luistert naar de antwoorden en daarop dieper in gaat.
In plaats van trainingen te volgen om jezelf te bekwamen in 'de perfecte elevator pitch', adviseer ik je liever jezelf te ontwikkelen in de kunst van het vragen stellen, achterhalen van wat jouw gesprekspartner drijft en te zorgen voor een prettig, ontspannen en informeel gesprek.