'Graag met melk en suiker, eh nee, doe maar zwart.'

Comments · 70 Views

Onlangs was ik te gast tijdens een netwerklunch. Voorafgaand aan de lunch werd koffie en thee geserveerd en stonden we wat met elkaar te praten. Eén van de aanwezigen accepteerde een kop koffie en op de vraag of hij melk of suiker wenste, antwoordde hij dat hij zijn koffie zwart dronk.

Niets bijzonders zou je denken. Ik drink mijn koffie ook alleen maar zwart. Mijn verbazing werd echter gewekt, door wat ik deze man toen aan zijn buurman hoorde zeggen.

'Tijdens mijn sales training heb ik geleerd dat als je bij een klant bent en deze vraagt of je koffie wilt, je altijd zwarte koffie moet vragen. Op die manier belast je de klant minder dan wanneer je ook melk en suiker wilt.'

Ik was stomverbaasd! Werd dit echt geleerd in een sales training??!! Dus liever met een vies gezicht zwarte koffie drinken, die je helemaal niet lekker vindt, dan suiker of melk te vragen?

Ik kan mij inderdaad nog herinneren van sales trainingen die ik zelf heb gevolgd, dat daarin allerlei 'kunstjes' werden geleerd. Eén daarvan was dat als je bij een klant het kantoor binnenging, je de deur altijd moest sluiten door met een arm achter je de klink te vinden. Zo werd voorkomen dat je even het oogcontact verbrak als je jezelf omdraaide om de deur te sluiten.

Er werd volop geoefend om deze circusact onder de knie te krijgen… Een ander kunstje dat ik leerde, waren de '1000 tips' die gegeven werden vanaf het moment dat je bij het pand van de klant arriveerde tot aan de eerste handdruk. Alsof ook maar iemand al die tips zou kunnen onthouden en op het juiste moment toepassen.

Zitten klanten nou echt te wachten op verkopers die zich gedragen alsof zij goed afgerichte honden zijn? Ik geloof er niets van!

Ik geloof dat een klant in de eerste plaats gewoon een prettig gesprek wil hebben met iemand die oprecht geïnteresseerd is in zijn business en hoe hij kan bijdragen aan deze business.

In plaats van je te vermoeien met allerlei trucs en kunstjes, kun je als verkoper beter aandacht besteden aan en jezelf ontwikkelen in goede gespreks- en luistervaardigheden. Zorg dat je de website van het bedrijf hebt bekeken, zodat je geen overbodige vragen hoeft te stellen waarvan het antwoord op de site staat. Bekijk het Linkedin profiel van de persoon met wie je een afspraak hebt en kijk welke gezamenlijke contacten je hebt.

En misschien nog wel het allerbelangrijkste, heb oprechte interesse in de persoon tegenover je. Als je dat niet kunt opbrengen, word dan dierenverzorger in Artis.

Comments