Een goede verkoper helpt de klant bij het doorlopen van zijn koopproces.

Laten we eerlijk, het is niet de verkoper die beslist. Dat doet de klant. Als ik namelijk altijd zou mogen beslissen, zat ik al lang en breed ergens op een mooie plek in de tropen over de zee uit te staren.

Het is dus altijd de koper die beslist of de deal wel of niet gesloten wordt. Toch besteden alle verkooptrainingen die ik ken, heel veel aandacht en tijd aan allerlei vaardigheden die de verkoper moet ontwikkelen en gebruiken om iets aan de klant te verkopen.

Is het niet veel interessanter om te zien hoe het besluitvormingsproces eruitziet dat zich altijd in het hoofd van de klant voltrekt? Welke mentale fasen de klant doorloopt, hoe je kunt herkennen in welke mentale fase de ander zit en hoe je invloed op dat proces kunt hebben, zodat de klant beweegt richting de koop?

Op deze manier draai je het proces om en staat de klant daadwerkelijk centraal. Eerst herkennen in welke mentale fase van het beslisproces de ander zit en dan de daarbij behorende vaardigheden inzetten. Gaat de klant een stapje terug in het beslisproces, herken je dat en ga je ook een stapje terug.

Meer weten? Graag ga ik met je de diepte in. Zorg jij voor de koffie, dan zorg ik voor het Brabants worstenbrood.

#sales #verkopen #verkopenmetimpact #beslisproces #worstenbrood #nlp #deklantbeslist #succes

image